Over ons

Johan, Marleen en Yves wonen langsheen de Dender. De Kelten noemden deze rivier de  'TANARA'  of  de  'TANERA', wat zoveel betekende als de 'bruisende'  of de 'woelige' omdat het debiet van de Dender zo snel kon veranderen...

 Het trio speelt traditionele folkmuziek en eigen composities. Een mix van walsen, bourrees, mazurka's, tovercirkels, ballades, scottisches... maar ook van dansen die misschien minder bekend zijn zoals de Mizerlou, la Pieternelle, de Kolom en de Waterdans.

Samen hanteren ze een breed scala aan muziekinstrumenten, waaronder diatonische accordeon, draailier, dwarsfluit, harp, viool, kaval, gitaar en percussie.

Tanara is ook een solidariteits-folkband. De opbrengst van elk optreden gaat naar goede doelen.

Marleen

 Marleen wou al op achtjarige leeftijd piano volgen. Maar de directeur van de muziekacademie zei: "Zulke lange vingers, die zijn ideaal voor viool!" Daarom volgde ze tot haar zestiende klassieke viool in Aalst. Marleen speelde nadien bij het St.-Jobsorkest, op familiefeestjes…
In de jaren negentig leerde ze de folk kennen en volgde ze workshops op folkfestivals wat leidde tot de leuke stages in Gooik. Heerlijk om nu op gehoor te leren spelen en te improviseren.
Na een aantal jaren folkviool in St.-Niklaas en Gent kriebelde het toch om piano te spelen, maar het werd de ‘piano à bretelles’: de trekzak. Marleen volgde les aan de Lebbeekse folkafdeling: trekzak, samenspel en zang. Vanaf 2009 speelt ze bij WZWZ en daarna ook bij Tanara.
Met dank aan de heer en mevrouw Etienne De Lombaert, Wilfrid Moonen, Jos De Braeckeleer, Wouter Vandenabeele, Dirk Naessens, Luc Pilartz, Greet Wuyts, Jeroen Knapen, Elly Aerden, Jérémie Mignotte, Winne Clement en zoveel anderen.

Johan

Johan leerde dwarsfluit in de muziekschool van Roeselare en speelde daarna mee met de harmonie. Na een periode van minder interesse kwam de passie weer toen zijn kinderen naar de muziekschool trokken. Naast de dwarsfluit die ook dochter Sanne gebruikte, werd de trekzak zijn tweede instrument. Wilfrid Moonen was negen jaar zijn leraar in de muziekschool van Gooik. Na vier jaar trekzak kwam er draailier bij met Lief Verbeeck als lerares. Voor beide instrumenten volgde hij verscheidene stages volksmuziek in Gooik.
Hij startte mee WZWZ op (We Zullen Wel Zien, een initiatief om folkbals in tuinen van vrienden te organiseren), zorgde er voor de muziek en componeerde folknummers voor wat intussen een klein orkestje geworden is.
Vanaf 2012 volgt hij harp aan de kunstacademie van Geraardsbergen. Samen met Marleen en Yves speelt hij sinds enkele jaren bij Tanara, dat zowel dans- als luistermuziek brengt.

Yves

Yves komt uit een muzikale familie: grootmoeder gaf vioolles, moeder gaf lessen gitaar en mandoline.
Instrumenten waren er thuis genoeg voorhanden, maar muziekacademie volgen zat er niet in. Daarom leerde hij zichzelf gitaar spelen tot hij ze tijdens de humaniora aan de haak hing…

Decennia later kwam hij in contact met folk (Feestival & Gooikoorts) en de volksmuziekstage in Gooik. Geen gitaar maar percussie en instrumentenbouw volgde hij. Hij haalde zijn gitaar pas van onder het stof toen hij kennismaakte met WZWZ.

Toen Marleen startte aan de jonge folkacademie te Lebbeke, werd hij er vrije leerling want een gitarist was welkom voor de lessen samenspel. Dat viel zo goed in de smaak dat hij nog enkele jaren folkgitaar (dadgad) volgde en toen kwam Tanara tot leven.

Met dank aan Wilfrid Moonen, Jeroen Knapen en de velen die me door hun concerten inspireerden.

Neem contact op met ons